Az egyik legfontosabb a megfelelő minőségű homogén takarmánykeverék, melyet tartályról-tartályra képes a gép előállítani. Nem elhanyagolható szempont a fizikai méret sem. A modern istállók már ezt a szempontot szem előtt tartva épülnek, azonban a régebben épített épületek nem mindig alkalmasak nagy testű gép befogadására. A BvL kínálata kiterjed a legkisebbtől a legnagyobb telepekig használható gépekre.
A jó minőségű homogén takarmány előállítása már a szántóföldön és a kaszálókon elkezdődik. Azonban a végeredményben fontos szerepet játszanak a keverő-kiosztó kocsik. A BvL olyan műszaki megoldásokat eszközöl a gépeiben, mellyel ezt a feladatot maximálisan el tudja látni. Az egyik legfontosabb részegység a keverőcsiga. A vertikális elhelyezésű elem a piacon megtalálható legkisebb mérettel rendelkezik. A kis méret lehetővé teszi a tartály „nettó” kapacitásának növelését, ugyanis így jelentősen több anyagot lehet egyidejűleg megmozgatni, illetve a teljesítményigénye is csökken ezáltal. A jó keverési hatásról a csigalevelek egyedi kialakítása gondoskodik. A minimálisan tengelyirányba döntött kialakításának köszönhetően a tartályban található takarmány egyenletes mozgással lentről felfelé áramlik. Kettő vagy három csiga esetén azok aszimmetrikus mozgása még intenzívebb keverőhatást vált ki. Természetesen a különböző aprítókések, darabalók applikálhatók többféle kivitelben, minden recepthez optimalizálható a kialakítása. Keverés után a kijuttatás a következő folyamat. A BvL-nek számos megoldása létezik erre a folyamatra, mely a vontatott és önjáró kivitelek esetében is megegyező. Az EDS (Exact Dosing System) egy szabadalmaztatott kijuttatórendszer, mely minden gépre elérhető. Ennek lényege, hogy kijuttatónyílások a tartály sarkaiban kerültek kialakításra, ott, ahol a legnagyobb felület áll rendelkezésre az adagolásra. Szélességük 1100 mm, de 900 mm szélességben is elérhető. Ez a kettő nyílás minden esetben átlósan helyezkedik el, így a csiga forgásiránya a kiadagolást nem befolyásolja, a keverék minden kilogrammja az állatok elé kerül. További fejlesztések eredménye a kiadagoláskor keletkező holtterek megszüntetése. Előfordul, hogy a nyílások széleinél az anyag megreked és nem kerül kijuttatásra. Ennek elkerülésére egy nagyon egyszerű, de annál hatékonyabb megoldást eszközöltek. Az ajtók széleihez hegesztett lemezek teljesen képesek megoldani a problémát. Természetesen nem csak ez az adagolórendszer érhető el. Akár előre és hátra is szerelhető egy kereszt kihordószalag, de a tartály végiben elhelyezett nyílásokra is van lehetőség. Az istállók méretei és etetéstechnológiája nagyon eltérő. Történhet a földben kialakított vályúba vagy esetleg betonelemekből álló magasabb vályúkba. Erre a kiadagolónyílásokhoz szerelhető szalagos kijuttatók alkalmasak, amiknek magassága akár hidraulikusan is állítható, így teljesen a felhasználó igényeire lehet szabni.
Ahhoz, hogy mindig a megfelelő mennyiségű alapanyag kerüljön a takarmánykeverékbe, egy nagyon pontos és hiteles mérlegre van szükség. Az alap mérlegrendszeren kívül a gyártó rendelkezésre bocsátja a V-CONNECT Dairy Feeder felhőalapú applikációt, amivel könnyedén nyomon követhető a takarmányozás minden folyamata, a recepttúrák kezelésétől egészen a kijuttatott mennyiségekig.
A vontatott gépek széles kínálatban érhetők el. A legkisebb egycsigás, 3,5 m3-es kategóriától egészen a 3 csigával szerelt 46 m3-es méretig. Ebben az esetben a traktor TLT-je által meghajtott 2-3 sebességes hajtóművön keresztül történik a csigák hajtása. A sebességváltás történhet bowdenes vagy hidraulikus módon. A standard áttételen kívül elérhető két lassítóáttétel is, mellyel a teljesítményigény 23-43%-kal is csökkenthető, így akár a 80 LE-s traktorkategóriával is könnyedén üzemeltethető egy 10-14 m3-es berendezés. A legnagyobb kapacitású 190-210 LE-t igényel, itt azonban az össz. gördülő tömegnek megfelelően kell az erőgépet megválasztani.
Típus |
V-MIX AGILO 5-1S |
V-MIX PLUS 14-1S |
V-MIX PLUS 27-2S |
V-MIX PLUS 35-3S |
V-MIX GIANT 46-3S |
Nettó kapacitás [m3] |
5.1 |
14.1 |
26.2 |
34.3 |
46.6 |
Szélesség (2 oldali nyílással) [mm] |
1950 |
2070 |
2600 |
2485 |
2700 |
Hosszúság [mm] |
3560 |
6040 |
7450 |
9335 |
10215 |
Magasság [mm] |
2275 |
2890 |
3280 |
3370 |
3755 |
Csigák száma [db] |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Teljesítményigény [LE] |
47 |
81 |
95 |
139 |
195 |
Az önetetésre is képes önjáró gépek kétfajta FPT motorral vannak szerelve. A V-MIX DRIVE MAXIMUS PLUS 1 csigás kivitelben 174 LE-s, míg a 2 csigás MAXIMUS PLUS és MAXIMUS GIANT modellekben 224 LE-s, 6 hengeres erőforrás található. A hajtása hidrosztatikus, mely légrugós kivitel esetén 40 km/h maximális végsebeséggel rendelkezik. Nehezebb terepviszonyokra az összkerékhajtás nyújt megoldást, és a jó fordulékonyságot az összkerék-kormányzásnak, illetve a piacon elérhető legkisebb tengelytávnak köszönhetően éri el. A silómaró ugyancsak szabadalom alatt álló egység. A 2 méter széles marófej által a siló a lehető legkíméletesebb módon, állagát és méretét megtartva kerül a tartályba. A silómaró csigalevelein 18 db lézervágott szegmens található, szegmensenként 3 foggal. Ezek a fogak aprítást nem végeznek, csupán a silódombból marja az anyagot. Természetesen vágókések is szerelhetők a fogak mellé. A levelek közötti nagy távolság a takarmány megfelelő minőségét is szolgálja. A marás kontrollálása történhet kézzel a joystickon keresztül, de akár automatikusan is. Ilyenkor a marófej leengedése automatikus, sebességét az ellenállásmérők szabályozzák. A gépkezelő kényelmét az összkomfortos fülke szolgálja számos olyan opcióval, mint a 360°-os kamera vagy a vezetésimód-választás.
Típus |
V-MIX Drive Maximus Plus 15-1S |
V-MIX Drive Maximus Plus 21-2S |
V-MIX Drive Maximus Giant 23-2S |
Nettó kapacitás [m3] |
14.2 |
20.2 |
21.7 |
Szélesség (2 oldali nyílással) [mm] |
2710 |
2630 |
2630 |
Hosszúság [mm] |
8170 |
9850 |
9860 |
Magasság [mm] |
3010 |
2830 |
3130 |
Csigák száma [db] |
1 |
2 |
2 |
Teljesítmény [LE] |
174 |
174 |
224 |
A BvL összeségében a takarmányozási technológia egyik éllovasa, mely megbízhatóságát és minőségét világszerte bizonyította már. A gépek változtathatósága és a különféle kialakítások biztosítják, hogy ne legyen olyan istálló, ahová egy BvL takarmánykeverő, -kiosztó kocsit ne lehetne üzembe állítani.
Bán Máté, kereskedelmet támogató mérnök