Gépek, eszközök 2023. February 23.

A gumihevederes erő- és betakarítógépek üzemeltetése és karbantartása

A John Deere portfóliójában is kiemelt szerepet tölt be a hevederes járószerkezettel rendelkező gépek kínálata. Jelenleg két traktorsorozat 2 különböző kivitelben (8RT/8RX, 9RT/9RX), valamint 3 kombájnsorozat (T/S/X) érhető el hevederes járószerkezettel.

Az elmúlt évtizedben a gumihevederes járószerkezettel szerelt erő- és betakarítógépek elterjedése jelentősen megnőtt. A hevederes járószerkezetű erő- és betakarítógépek előnyei széles körben ismertek a gazdálkodók körében: keskeny szállítási szélesség, a nagy felfekvőfelületnek köszönhető alacsony talajnyomás, nagy vonóerő, kiváló gépstabilitás és oldaltartás, valamint a szélsőséges viszonyokban (lágy, nedves talajon) való kiváló terepjáró képesség. A számos előnyös tulajdonságuk mellett azonban meg kell említenünk egy pár kevésbé kedvező tulajdonságot is, mint pl. a gumiabroncshoz képest magasabb beszerzési ár, nagyobb figyelmet kívánó üzemeltetés vagy a magasabb karbantartásigény. Ahhoz, hogy a hevederes járószerkezettel felszerelt erő- és betakarítógépek a lehető legalacsonyabb üzemeltetési költséggel dolgozzanak, szükséges betartani néhány üzemeltetési és karbantartási szabályt, melyekkel elkerülhetők a járószerkezet egyes részegységeinek idő előtti kopásai, meghibásodásai. Kiemelendő, hogy a nem megfelelő üzemeltetésből adódó járószerkezet-károsodás garanciavesztéssel is jár, így különösen fontos odafigyelni ezeknek a gépeknek a helyes üzemeltetésére és karbantartására.

hevederes járószerkezet trakoron

A hevederes járószerkezetek típusai

A hevederes járószerkezeteket alapvetően 2 nagy csoportra oszthatjuk. Az első csoportba az úgynevezett erőzáró hevederhajtással szerelt típusok (8RT/9RT traktorok) tartoznak, melynél a meghajtókerék gumiborítású felülete és a gumiheveder belső felülete közt ébredő súrlódó erő hozza létre a heveder meghajtását. Itt a megfelelő feszítőerőt a hidraulikus feszítésű mellső vezetőkerekek, míg a tapadófelületet a hátsó meghajtókerekek biztosítják, melyet nagy átfogási szöggel ölel körbe a gumiheveder. Az egyenesfutást a heveder belső középső felületén sorban lévő bordák, illetve a feszítő-/ vezetőkerekek helyes beállítása biztosítja. A második csoport az úgynevezett alakzáró hevederhajtás (8RX/9RX traktorok, T/S/X kombájnok), melynél a nyomatékátvitelt a heveder belső felületén lévő hevederbordák végzik. Itt a meghajtókerék palástfelületén lévő küllőkbe illeszkednek az egyes hevederbordák (6-7 db), melyek közt forgás hatására erő, illetve nyomaték ébred, így biztosítva a heveder meghajtását. Ugyanez a belső heveder-bordasor biztosítja a heveder megfelelő futását a vezető-/feszítőkerekek helyes beállítsa mellett.

Üzemeltetés a bejáratási időszak alatt

Minden új John Deere erő- és betakarítógépnek van egy 100 órás bejáratási időszaka, mely időtartam alatt szükséges néhány karbantartási és üzemeltetési szabályt betartani a későbbi biztonságos, hosszú távú üzemeltetés érdekében. Hevederes járószerkezettel szerelt gépek esetén ez kiterjed természetesen a járószerkezetre is. Az első ilyen karbantartási művelet a gumiheveder belső felületének, a hevedergörgőknek, a vezetőkerekeknek, illetve erőzáró hevederes hajtás esetén a meghajtókerekek összekoptatása, bepolírozása. A legjobb polírozóanyag a szemenkénti vetőgépeknél is használatos síkpor, melyet a heveder belső felületére kell egyenletesen kiszórni, és a heveder járatásával eloszlatni. A megfelelő bejáratás csökkenti a vezetőbordák kopásának kezdeti mértékét, kisúrolja a felesleges gumit a gumiborítású görgők és vezetőkerekek felületén. A finom porszemcsék beágyazódnak a gumifelületbe, ezzel megszüntetve az új gumi tapadósságát és csökkentve a súrlódás miatti melegedést. Ajánlott laza, poros talajon üzemeltetni az erőgépet, ha ez nem lehetséges, a heveder rendszeres síkporozásával kell biztosítani a megfelelő bekoptatást a bejáratási időszak alatt. Kerülni kell a tartós nagy sebességű vonulást a köves utakon, ha ez mégis megtörténik, szintén szükséges a rendszeres síkporozás. Napi rendszerességgel ellenőrizni kell a heveder futását is, melyet a belső hevederbordák kopásának szemrevételezésével, illetve kezelési utasításban előírt fémlemez segítségével lehet végrehajtani. Aszimmetrikus kopás esetén szükséges a hevederfutás állítása, melyet a kezelési utasításban előírtaknak megfelelően kell elvégezni. Szintén a bejáratási időszak alatt az első 10 üzemóra elteltével kell ellenőrizni a meghajtó- és vezetőkerék-csavarok meghúzási nyomatékát is.

hevederes járószerkezet

Pótsúlyozás, erő-munkagép kapcsolat

Tartós üzemszerű használat esetén a legfőbb cél a hevederes járószerkezet „kímélő” üzemeltetése, mely biztosítja a megfelelő élettartamot. Erőgépek esetében az első és legfontosabb feladat a helyes pótsúlyozás megválasztása. Hevederes traktoroknál az ideális szlip 2-5% a szántóföldi műveletek során, melyet az üzemeltetési sebességhez megfelelő össztömeggel és súlyeloszlással lehet biztosítani. Ha ennél magasabb a hevedercsúszás értéke, akkor vagy nem ideálisak (túl nedves) a munkakörülmények, vagy nincs elegendő traktortömeg, esetleg nem megfelelő a súlyeloszlás az adott szántóföldi munkaművelethez. Ilyenkor a magas szlip túlzott hevederkopást okozhat, mely jelentősen csökkenti a gumihevederek élettartamát. Növeljük a traktor össztömegét pótsúlyozással, vagy csökkentsük a terhelést a nagyobb üzemeltetési sebesség érdekében, hogy elérjük az ideális hevedercsúszást, ezzel csökkentve a gumihevederek kopását. A súlyeloszlás beállítása is fontos feladat, hiszen a hevederes járószerkezetű erőgépeknél a legfőbb cél, hogy vontatáskor az egységnyi felületre jutó terhelés/tömeg azonos legyen a gumiheveder talajjal érintkező felülete alatt. Ez biztosítja az egyenletes vonóerőt, a legkisebb talajtömörödést, és nem utolsósorban a legkevesebb sérülést a járószerkezetben, illetve az azonos, egyenletes gumiheveder-kopást. A súlyeloszlás változtatását mellső súlyok fel-/leszerelésével lehet elvégezni. Kerüljük a függesztett és félig-függesztett eszközök használatát ezeknél az erőgépeknél, amelyek szintén jelentős súlypont-áthelyeződést okoznak (akár vonuláskor, akár vontatáskor), alkalmazzunk vontatott, kis vonórúd-terhelésű munkaeszközöket a járószerkezet kímélése érdekében.

Fordulás, domboldalon történő üzemeltetés

Szántóföldi munkavégzéskor igyekezzünk kerülni a folyamatos egyirányba történő fordulást, mely egyoldalú terheléshez és aszimmetrikus hevederkopáshoz vezethet. Különösen igaz ez a betakarítógépekre, ahol az ürítőcsiga bal oldali elhelyezkedése miatt fogásban történik a munkavégzés, és gyakori a sorozatos balra fordulás. Törekedjünk az azonos számú bal és jobb oldali fordulókra az egyenletes hevederterhelés érdekében. Bár a 2 hevederes járószerkezetű (8RT/9RT) traktorok csúszókormányzásuknak köszönhetően kiemelkedően jó „zéró” fordulási sugárral rendelkeznek, azonban a járószerkezet kímélése érdekében kerülni kell a tartós, sorozatos helyben történő megfordulást. Nagyobb íven történő fordulás hosszabb élettartamú hevedert, kevesebb járószerkezeti meghibásodást, valamint kevesebb talajon történő bakhátképzést okoz. Száraz, tömörödött talajon vagy betonon/aszfalton történő szűk manőverezések esetén a hevederkopás szintén jelentősen megnőhet. A nagy felfekvőfelületnek köszönhetően a hevederes járószerkezetű traktorok és kombájnok oldalstabilitása kiváló, mely előnyös lehet domboldalon történő üzemeltetéskor (kisebb oldalirányú elsodródás). Az egyenlőtlen, túlzott egyoldalú terhelések miatt azonban előfordulhat a heveder félrefutása, amely a járószerkezet/gumiheveder idő előtti károsodásához vezethet. Ilyen üzemeltetési körülmények közt érdemes rendszeresen figyelni a központos hevederfutásra és a megfelelő hevederfeszességre, illetve igyekezzünk azonos mértékben terhelni a jobb és bal oldali járószerkezetet.

John deere hevederes járószerkezet

Közúti vonulás

A hevederes járószerkezetek kétségtelen előnye a keskeny szállítási szélesség, amely jelentős előnyt biztosít nagyobb távolságú, szűk helyekkel tarkított közúti vonulásoknál. Azonban a hosszú távú tartós, meleg időjárási körülmények közt történő vonulás jelentős járószerkezet-melegedést okoz, mely nagymértékben koptatja a hevedergörgők és a feszítőkerekek gumifelületét, illetve a heveder külső bordázata is jelentős kopást szenvedhet. Ilyenkor a vonulási sebesség csökkentésével vagy szakaszos vonulással kell mérsékelni a járószerkezet felhevülését. Lehetőség szerint biztosítani kell a heveder „kenését” síkporral vagy a poros útszélen történő vonulással a melegedés és a kopások csökkentése érdekében.

Karbantartás

A hevederes járószerkezetek karbantartását az adott géptípusok kezelési utasítása részletesen tartalmazza, melynek elvégzése nagyobb odafigyelést igényel, mint kerekes társaiké. A napi szintű karbantartás része a hevederfutás és a hevederfeszesség ellenőrzése, ha kell utánállítása, valamint a gumiborítású hevedergörgők és vezetőkerekek felületének ellenőrzése. Sáros üzemeltetési körülmények közt ellenőrizni kell a sárkaparó lemezek helyes beállítását, melyen felül a járószerkezet részegységeinek tisztítására is szükség lehet. Időszakos karbantartást igényel ezen kívül a görgők és vezetőkerekek olajszintjének ellenőrzése, csapágyazásának ellenőrzése, illetve a feszítőszerkezet csuklópontjainak kenése. A fent leírt üzemeltetési és karbantartási szabályok betartásával jelentősen csökkenthető a gumihevederek kopásának mértéke, elkerülhető az aszimmetrikus egyenlőtlen hevederkopás, valamint a járószerkezet részegységeinek meghibásodása, mellyel hosszú távon biztosítható a hevederes traktorok és kombájnok hatékonyabb, gazdaságosabb üzemeltetése.