Néhány gondolatban bemutatnád, milyen erő- és munkagépparkkal dolgoztok?
A traktorok és kombájnok döntő többsége John Deere, míg a rakodók nagy része JCB, a munkagépeknél vegyes a géppark összetétele. Amikor döntünk egy-egy gép beruházásáról fontos szempont, hogy a márka, amit választunk megbízható legyen és minél kisebb alkatrészkészletet kelljen tartanunk, illetve stabil legyen a szervizellátása.
Mondhatjuk, hogy Magyarországon az elsők között voltatok, akik elkezdték használni a PTG gumiabroncsnyomás-szabályzó rendszert. Mióta elválaszthatatlan része a traktoroknak ez a rendszer?
Az első ilyen rendszert 2015-ben vásároltuk, a következő években további három beruházása mellett döntöttünk melyek közül a legutóbbit 2020-ban szereztük be. Mind a két John Deere nyolcezres traktorunk fel van szerelve ezzel a guminyomásállító rendszerrel.
Miért döntöttetek úgy, hogy beruháztok egy gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerbe, és milyen tapasztalatokkal rendelkeztek eddig?
Elég sokat kell közúton vonulnunk a táblák között, ami ikerkerekezéssel nem egy egyszerű folyamat, és rengeteg probléma merülhet fel, mint például a forgalom akadályozása, manőverezés szűkebb utcákon vagy magas járdaszigetekkel kiépített útszakaszon, a balesetveszélyes szituációkról nem is beszélve.
Az első rendszer felszerelése után talajtömörségi vizsgálatot végeztünk a KITE szakemberei segítségével. Két ugyanolyan típusú és teljesítményű traktorral végeztük ugyanazt a munkaműveletet egy adott táblában. Az egyik gép ikerkerékkel volt felszerelve, míg a másik alacsony nyomáson üzemeltethető abronccsal, és a PTG rendszerrel. A mérések szerint a talajtömörödés mértéke az alacsony nyomáson üzemeltetett abroncs használata esetén kisebb volt. Emellett azt tapasztalatunk, hogy ugyanolyan beállítások mellett a munkaművelethez megfelelő gumiabroncsnyomással a traktor területteljesítménye növekedett, csökkent a kerékcsúszás mértéke.
A több év alatt összegyűjtött sok-sok tapasztalat alapján milyen előnyöket emelnél még ki?
Az egyik legszembetűnőbb, hogy csökkent a hektárra vetített üzemanyag-fogyasztás, illetve azt tapasztaljuk, hogy a gumiabroncsok élettartama jelentősen növekszik a rendszer használatának köszönhetően, mert a munkaműveletnek megfelelő optimális guminyomáson vannak üzemeltetve. Korábban az első tengelyen lévő gumiabroncsokat 3500 üzemóra felett cserélni kellett, most az a tapasztalat, hogy közel 5000 üzemórát elmennek. Még egy pozitív hatás, hogy komfortosabbá vált a munka azáltal, hogy nem pattog annyira a traktor. Egy újabb előnyös tulajdonságot akkor tapasztaltunk meg, amikor az egyik traktoron lassú defektet kaptunk, de a gépkezelő be tudott jönni a telephelyre a traktor saját lábán, mert a rendszer pótolni tudta a hiányzó levegőt.
Melyik típust választottátok, és miért emellett döntöttetek?
A 15 traktorunkból 4 db van felszerelve PTG automata, kabinból, ISOBUS által vezérelhető nyomásszabályzó rendszerrel. A kisebb talajtaposást eredményező munkákat végző gépeknél kézi Airbooster készüléket használnak a kollégák a megfelelő guminyomás beállításához.
Milyen típusú gumiabronccsal vannak felszerelve a gépek?
Az egyik John Deere traktor MICHELIN AXIOBIB2-vel van szerelve, míg a másik TRELLEBORG TM1000 gumiabronccsal. Vetéskor 0,6 bar guminyomással dolgozunk, míg a lazítási munkáknál 1,4 bar-on üzemeltetjük a gépeket.
Mennyi idő volt, amíg a kollégáitok megszokták a rendszer használatát?
Nálunk ezzel nem volt probléma. A kollégák könnyen megtanulták a kezelését, nagyon hamar elfogadták a rendszert, mivel magasabb komfortérzetre emelte a napi munkavégzésüket.
A mostani rendszer csövezése külső elvezetésű. Mi a tapasztalatotok ezzel a megoldással?
A 8 év alatt komoly beleakadások nem voltak. Ha nagyon nehéz körülmények közötti helyre kell menni, akkor a kollégák a csöveket felrakják a sárvédőn található pihentetőre, és akkor nem okoz semmilyen gondot vagy fennakadást. A legkritikusabb művelet talán az lehetne, amikor a traktor szántásban dolgozik, de ebben az esetben le van szerelve a forgó csatlakozórész a felniről, a cső fenn van a pihentetőn, így nem akad be sehova.
Az elmúlt nyolc év alatt mennyi meghibásodása volt a rendszernek?
Minimális, ami hátráltatta volna a munkánkat olyan nem volt.