Mi a DPF?
A DPF - Diesel Particulate Filter, azaz dízelrészecskeszűrő.
Miért van DPF a dízelmotoros gépeken?
A környezetvédelmi előírások miatt a dízelmotorgyártók többsége a károsanyag-kibocsátás előírt értékre való csökkentését DPF beépítésével tudta teljesíteni a nagyobb teljesítményű motorok esetében.
Miért kell a DPF-et tisztítani?
A DPF szűrők feladata a nem elégethető szilárdszennyeződések kiszűrése a dízelmotorok füstgázaiból és a DPF-ben tartása. Működésük ebből a szempontból hasonlít a légszűrőkhöz és a hulladékgyűjtőkhöz, amik időnként megtelnek, ezért kiüríteni vagy cserélni kell azokat.
A DPF cseréje költséges, azonban kiürítése megfelelő technológia alkalmazásával, időben végrehajtva megoldható, ezért érdemes azt alkalmazni. A DPF tisztítása az új DPF árának töredékéből megoldható.
Mikor kell a DPF-et tisztítani?
A DPF szakműhelyben történő tisztítását átlagos üzemeltetési körülmények mellett 200.000-250.000 km, azaz kb. 4000-5000 üzemóra után célszerű elvégeztetni. Azonban ettől eltérő körülmények esetén a tisztítási igény hamarabb is jelentkezhet! Például: nagyobb igénybevétel, túl sok részterhelés vagy újraindítás, alacsonyabb minőségű üzemanyag- vagy kenőanyag-használat, rossz légellátású, kopottabb motor vagy üzemanyagellátórendszer hibája miatt kialakuló erőteljesebb koromképződés esetén.
Mi történik, ha nem tisztítjuk időben a DPF-et?
A dízelmotorok motorvezérlői által indított passzív és aktív regenerálások többnyire csak a kormot képesek elégetni és gáz halmazállapotú égéstermékké alakítani a DPF-ből. Ezek a regenerálások a hamuvá égett égéstermékeket már nem tudják elégetni (oxidálni), azok folyamatosan gyűlnek a dízelrészecske-szűrőben, mint egy hulladékgyűjtben.
Ha a hamuval megtelt DPF nem kerül időben szakműhelybe tisztításra, akkor a felhalmozódott szennyezőanyag a részecskeszűrő tönkremeneteléhez vezet. A szilárd hamu egy idő után gipsz keménységű réteggé áll össze, ami már nem távolítható el a porózus szerkezetű kerámia szűrőtestből. Szélsőséges esetben a DPF belseje a regenerálások miatt megnövekedett hőmérséklettől összeolvad és nem tisztítható.
A DPF-tisztítás egyéb hatása:
A korszerű, dízelrészecske-szűrővel szerelt motorok esetében a motor vagy az üzemanyagellátó-rendszer hibái nehezebben vehetők észre közvetlenül, diagnosztikai eszközök használata nélkül. Így a túlzott koromképződés csak a DPF és DOC (dízeloxidációs katalizátor) kiszerelésekor vehető észre. Ha ilyenkor nagyobb koromlerakódás látható, célszerű a DOC kitisztítását is elvégeztetni szakműhelyben, és a koromképződés valódi okait is megszüntetni a további motorkárosodások elkerülése érdekében.